Jumaat, November 08, 2013

Menawan Puncak Gunung Kinabalu

IP CLIMB ~ Day One 26/10/2013, Jumaat

6.10 pagi tiba di LCCT.  Pogie anta me.  Baik ati dia tolong anta me.  Takde la me terkontang kanting sensorg kat LCCT ni, sebab geng yg lain naik MAS, me je kot naik AA.  Sebab nak kan tambang murah.  Me kan lambat booking flight, nak booking MAS tp harga nya dah lain, xmcm masa diorg booking hari tu.  Ok lah, me boleh je sensorg, in shaa allah.  Me akan jaga diri bebaik ye pogie.  Me kan nampak mcm gangster sket... muahahaha... in shaa allah, me ingat Allah, Allah igt me..

Oh ye, flight me pkl 7.50pg.  So, hari ni me akan sampai awal dpd yg lain yg penerbangannya hari ni.  So, me kena tunggu mereka kat terminal nanti.  Ada juga yg dah pergi awal dpd kami, meke nak berjalan2 kat KK dulu sebelum naik gunung.

Dah sampai tu, me terus check in luggage. senang dah kali ni, tau bebenor dah nak wat pe bila sampai airport ni.  Pengalaman mengajar kita jadi pandai dan bijak.  Ahaks.. ok, me belum subuh lagi. Me pun tercari2 mana ler surau nyer.. igtkan sekitar dalam bangunan, rupanya kena jalan sikit. Luar sikit dpd bangunan. Takpe, mungkin situ lebih selesa dan tak crowded.  Mmg tak ramai org dah sebab kat pkl 6.40 dah masa tu.  Lepas tu, me dah boleh check in dah, me lenggang je sebab 2 bag tu me masuk kargo.  Me amik 20kg, tp timbang tadi cuma 14kg je.  Tak pelah, takut je kalo tak lepas sebab tak tau nak agak berapa berat bag.  Satu bag troli, satu rucksack en. man.  Senang nak kenal, kaler pink karrimor. hehe...

Me tak makan pun, tunggu sampai KK nantilah baru me cari makan.  Flight kali ni tak delay.  Senang ati me. Xde lah me susah ati resah jiwa menunggu waktu penerbangan. me nak cepat sampai je kat sana.

Alhamdulillah, me selamat sampai KK jam 10.30pg.  Cun!  Amik bag terus g cari makan sebab rasa lapar.  Perut kosong keroncong kepala udah penin.  Sebelum tu siap2 report dulu melalui watsapp pada group member berkenaan ketibaan me kat KK. Makan KFC je utk alas perut.  Mmg tak lalu nak makan KFC tp telan je lah sebab terminal 2 ni tak byk pilihan pun.

Ok, kita tunggu umi datang. Umi yg menguruskan pengangkutan kat sini.  Pkl 11.30 umi sampai dan kita lak teman dia makan kat gloria jeans.  Umi dari KK naik teksi ke terminal 2, rm30 upah teksi katanya.  Jam 12.35 kami gerak ke ke terminal 1 dgn menaiki van yg telah termasuk dalam pakej utk fetch kawan2 yang menaiki penerbangan MAS pulak.  Ada 3 van untuk jemput kami semua.  Lepas tu barulah kami gerak sama2 ke Nabalu Park yg akan mengambil masa lebih kurang 2 jam perjalanan.

Okeh, sebelum kami teruskan perjalanan ke Nabalu park, kami benti makan dulu di grace point.  dapat tahu yg kami akan diberikan elaun makan sebanyk RM50 utk setiap peserta selama kami berada 3 hari di sini.  Walaupun hanya RM50, tp ok lah tu sebab lain2 makan semua disediakan selama kami berada di nabalu park, juga di gunting lagadan.

Me makan nasi berlauk sup. RM7, air tak order pun.  Sup nya kuat betul bau bahan perisanya.  Tak pelah, wat alas perut je pun.  kami gerak ke nabalu park jam 2.15ptg.

Alhamdulillah kami tiba di nabalu park jam 4.30ptg.  Sempat sembahyang di kaunter bawah tu sementara tunggu penempatan bilik utk kami.  Masa sampai di nabalu park, ya allah, cuacanya sejuk sgt2.  Kabus keluar dari mulut.  Tapi nyaman je.  Malam nanti macam manalah agaknya.  Amik air sembahyang pun kejap je.  Ada gak yg terjerit sebab terkejut dgn kesejukan air.

Bilik kami di rock hostel - rock 3, bilik ada 2 katil double decker, kami 5 org so ada extra tilam diletakkan ditgh2 antara dua double decker tu.  Me lah yg volunteer duk tgh tu.  Ok wat, nampak semua org.. hahah.. bestnya tido berhimpit waktu2 sejuk ni.  dua bilik lagi menempatkan 6 org kawan kami yg lain +2 org yg menumpang ekspedisi ini.  Bilik ni selesa ok, tilam empuk.  bilik air kongsi, di dalam bilik air ada ada 2 bilik mandi, 2 sinki dan juga 2 jamban, sgt bersih, dan selesa sgt2.  ada air panas juga.  Nasib baik.  Kami sembahyang jamak qasar.  mandi juga ler sebab ada air panas kan.

OK, Best friend wanita lak tetiba datang...!! igtkan sempat naik gunung dulu, tp tak dan lak, dia dah datang.  tak pelah... minta pada Allah untuk permudahkan perjalanan.  Nasib baik mmg bawa pad herba susen. bagus pad herba ni(excuse me guys)...

Oh ye, me sebilik dengan ina, yani, bibah dan juga sofea (pea)... best tau sebilik dgn diorg ni, sekepala, first time duduk sebilik tp semua ok sgt2.  Ina dengan mulut celotehnya, yani yg dah ada pengalaman naik gunung... pea cool n bibah leh tahan mulut lasernya.. me - just me! hihi..

Ok, then pkl 7, kami semua bersiap utk ke Balsam Restaurant utk makan malam.  Suasananya amat2 la sejuk, mencengkam sampai ke tulang hitam... Best la duduk berhimpit dalam van.

Di Balsam restaurant ni, makannya sedap2 belaka dan pelbagai. Abih penuh pinggan dengan nasi. Kononnya nak memilih sikit makan takut esok semput, ermmm tak de maknanya sebab mengenangkan kita perlukan energy utk pendakian esok.  Cuma agak risau sikit ler sebab takut sakit perut, kot sana takde tandas or perut tak selesa sepanjang perjalanan.

Lepas makan, jam 8.30mlm kami ada briefing sikit pasal pendakian esok.  Kena pasang telinga bebetul dan dgr apa mountain guide pesan, penting nih!  Me tak igt apa nama leader mountain guide ni.  Me time ni dah menggigil satu badan sebab kesejukan.  menyesal lak tak pakai glove dan cap... sejuk laaaaa!!

Ok, lepas makan tu semua dlm pkl 9 lebih kami balik ke bilik balik.  Cuaca malam tu sangat baik, tak hujan walaupun kami mcm dgr ada hujan mencurah di luar bilik tp sebenarnya tidak.

Jam 10.30 kami dah kena tido dan subuh adalah jam 4.44pg.  Ini bagi mendptkan tido dan tenaga yg cukup untuk pendakian esok.

Siap kemas barang utk esok dan plan utk upah porter bg bag yg berat itu.  kena gak la upah porter sebab tulang belakang tak larat nak pikul beban tu...

TUTUP LAMPU!
 Ni masih di LCCT lagi - keseorangan

Dah tiba di KK - Makan KFC dulu utk alas perut

Dah pun ada dlm van dan sedang menanti kawan lain
 belakang - Pea, Bibah,
Tengah - abg Pogie & Hafiz
Depan - ME & Yani

ni UMI
 Makan tengah hari sebelum meneruskan perjalanan ke Kundasang

Dah tiba di Nabalu Park, sejuk giler... jam 4.30 ptg

Makan malam di Balsam Restaurant  SEDAP!

Hostel ROCK... best tido berhimpit!

Sedia untuk mendaki!

Tiada ulasan:

Disember 2022

Assalamualaikum...  Alhamdulillah... kita sudah berada di penghujung tahun 2022. Pastinya ramai dikalangan kita yang dah lama merancang berc...