Khamis, Oktober 27, 2022

Bike Touring KL - Genting Sempah - Bentong - Raub - Kuala Kubu Baru- KTM KKB (22-23 Oktober 2022)

Assalamualaikum / Salam Sejahtera...

Aku dalam diam merancang untuk next touring pada cuti Deepavali sebab dapat cuti 3 hari (Sabtu Ahad Isnin) dan sekolah tutup sehingga hari Rabu.

Route pertama :

Sg. Buloh - Kuala Selangor - Hutan Melintang - Teluk Intan - Sungkai - Slim River - KTM Tg Malim
Total : 220KM

Route kedua :

KL - Genting Sempah - Bentong - Raub - KKB - KTM KKB

Total : 170KM

Aku up kat status WA dan share dgn pogie.  Pogie kata menarik yg ke Raub ni.  Ikut jalan dalam.  So kami tanya dlm group basikal opis, tak de yg respons.  Haha, nampak nya mmg berdua je dgn pogie.  So, aku segera booking bilik hotel kat Hotel Sri Raub.  Kenapa aku pilih hotel ni, satu sebab murah, ditengah bandar, dan bersebelahan dgn tapak pasar malam dan pasar pagi.  Hotel ni rekemen by geng touring basikal malaysia.  Bilik kami settle.  Behtu aku tanya daus, yie dan juga joe, diorg mmg tak available.  Takpelah, itsokay.

Behtu tak lama aku ajak si nadia.  Nadia ni muda bertahun dr aku.  Aktif panjat gunung, lari bagai.  Aku pelawa dia sebab kampung nadia ni dekat lata jarum, Raub.  Husband dia, Adan (officemate juga) blh la balik kg bawa anak2 sementara nadia berkayuh dgn kami.  Ni 1st time nadia ikut aku touring sejauh ni.  Adan tak minat berkayuh.  Bonus utk nadia bila adan bagi kebenaran utk ikut kami touring kali ni.  Bila nadia beria nak pergi, dia mengajak daus sekali lagi.  Kali ni aku terus booking satu lg bilik kat Hotel Seri Raub dan mmg tinggal satu bilik ni saja yg available.  Kalau daus tak ikut, aku blh letak basikal dlm bilik.  Tapi nadia bgtau kalau daus tak ikut, nadia & family akan ambil bilik tu.  Tak kesah la, yg penting tpt tido dah ada.  Dan akhirnya hanya kami bertiga yang berkayuh ke Raub.

22/10/2022 (Sabtu)

Hari kejadian.

Aku bangun seawal 5 pagi.  Kononnya nak gerak ke Rumah Pena dan subuh di sana.  Tapi tu la, aku berlengah kemas bag.  Pagi nak gerak tu lah baru aku nak kemas baju2.  Barang nak bawa pun tak byk sebabnya kami akan tido di hotel, tuala dan toiletries x perlu bawa, senang kata kalau tido hotel ni, ko bawa seadanya. Aku pula jenis minimalis.  Bawa sepasang baju dan bekalan air/makan je.  Mudah kan.  Kena make sure, basikal pun ok... tayar, lampu dan lain2.

So, pkl 6.55pg kami mulakan kayuhan dari Rumah Pena.  Jalan masih belum sibuk.  Skrg ni subuh awal, 5.50+ dah masuk subuh, jadi matahari cepat naik.  Nadia akan tunggu di sekitar Gombak.  Dari Rumah Pena ke area Greenwood lebih kurang 15km - setengah jam lebih mungkin.  Dan akhirnya kami terserempak dgn nadia di warung makan tepi jalan.  Kami breakfast dulu dan bungkus sedikit bekalan.

Kayuhan bermula jam 8.30pg lebih kurang.

Kami melalui Jalan Gombak lama ke Genting Sempah.  Aku anggarkan x byk kereta ikut situ, rupanya sangkaan aku meleset.  Berderet2 kereta kat jalan sempit tu menuju ke arah Genting Sempah.  Memang jem, lebih seriau bila lori dan traler juga ikut jalan tu.

Aku pula byk berhenti sebab letih.  Aku lupa yg aku derma darah hari isnin baru ni.  Adeh, padan cepat letih.

Tiba di Flyover Genting Sempah dalam jam 12.30t/h.  Tak ramai dah cyclist kat situ waktu tu.  Yang menurun tadi ramai juga. Kami berhenti rehat sekejap, makan buah-buahan dan minum air sejuk sebelum meneruskan kayuhan ke RNR Genting Sempah utk ke toilet dan top up air mineral.

Kat jam 1 kami mula berkayuh melalui jalan ke Janda Baik dan terus jalan  Bentong lama.  Ni aku 1st time ikut sini kalau tak silap.  Syoknya jalan ni, dari RNR Genting Sempah sehingga lebih kurang 12km mcm tu, jalan nya menurun je.  Memang layan.  Redup pun redup.  Cuma byk juga kereta ikut situ.  Aku memikirkan mcm mana kalau kami balik ke KL melalui jalan ni, tentunya buat aku, mmg mental juga la sebab blh tahan kena kayuh memanjat bukit hala ke Genting Sempah.

Ada air terjun yg tak berapa nak ada air - hahahaha.  Kami berhenti jap kat situ.  Start dari situ menuju ke arah Pekan Bentong, jalan mula straight je dan cuaca boleh tahan panas.  Kami sampai pula kat kolam air panas Bentong dlm cuaca panas litlit.  Kami plan utk jamak solat di Masjid Bentong je nanti.  Tak ada tanda2 mendung atau hujan.

Lebih kurang jam 2 lebih kami tiba di masjid Bentong.  Tayar pogie pulak pancit sewaktu di simpang trafik light, aku tak perasan tp Nad yang bagitau aku pogie tolak basikal dari situ ke masjid.

Aku dgn nad amik kesempatan utk berehat kejap dlm masjid usai saja tunai solat jamak.  Cuaca semakin gelap.  Nampaknya mcm nak hujan lebat.  Nadia ajak kami makan di Lemang Toki.  Aku menurut je.  Hampir jam 3.30ptg, kami meneruskan kayuhan menuju ke Lemang Toki.  Tapi bila masuk je bandar Bentong, hujan mula turun dgn lebatnya.  Masa tu kami dah tiba foodcourt berhampiran dgn Terminal Bas Bentong.  Ada lebih kurang 35KM lagi nak sampai ke Raub.  Aku cadangkan utk kita makan je kat foodcourt tu.  Perut pun dah lapar dan yang lain setuju.  Aku order nasi goreng kampung, telur mata, nadia order kuew teow Tomyam dan pogie nasi goreng paprik daging.  Semuanya sedap.  Alhamdulillah.

Menanti sekejap hujan reda, masing2 bersiap dgn baju hujan.  Kami pun mulakan kayuhan dalam hujan yg masih renyai.  Tp bila dah lepas sikit daripada Lemang Toki, cuaca dah cantik, tidak panas tp redup.  Masing2 masih dgn baju hujan.  Maka bermulalah permainan turun naik bukit.  Seksa naik bukit, sedap bila turun bukit.  Sepanjang jalan di kawasan Bilut, ramai yg berniaga nangka madu.  Aku tercari2 penjual air dan akhirnya ada juga seorg abg ni jual air kelapa.  Fuhhh dpt satu cawan besar, mmg nyaman tekak kami.  Nadia dah hilang kat depan, dia tak toleh belakang.  Rupanya bila kami sampai kat tpt nadia, adan ada sama berhenti kete kat tepi.  Padan la laju benar menganyuh, mengejar kan si adan.  Anak2 sedang tido dlm kete.

Hari semakin gelap dan kami meneruskan kayuhan.  Tak jauh dah, cuma 7km je lagi.  Mengayuh jalan yang berbukit satu cabaran.  Tak sabar nak sampai destinasi

Alhamdulillah, akhirnya kami sampai Raub pada jam 7malam.  Happy bukan kepalang.  Nadia dengan familinya cari makan, manakala aku terus check in hotel Seri Raub.

Alhamdulillah, walaupun hotel bajet, tp aku puas hati dengan hotel ni.  Sebelah hotel ni sedang ada pasar malam.  Kejap2 lagi kami turun cari makan dan makan dlm bilik.  Aku malas nak keluar, nak rehat secukupnya sebab esok kami akan berkayuh balik ke kuala kubu baru.

Aku suka tgk pasar malam ni, mcm2 jualan.  Ada petai, ada durian walau tak byk, mcm2 makanan ada.  Yang benar, aku rindu suasana ni.  Malam tu kami tido seblm tgh malam.  Keletihan betul nih.. haha

23 Oktober 2022 (Ahad)

Jam 6 aku bangun, solat subuh.  Kami ke pasar pagi.  Biar masih awal, tp pasar pagi kelihatan sgt meriah.

Tgkkan jualan makanan, aku mcm teringin nak mencuba semua.  So, pagi tu aku beli teh ais cincau, sata secucuk(3 ketul), lemang dan rendang - ni utk buat bekal kami makan tgh kayuh karang, pogie beli nasi lemak kosong.  Aku makan apa pun aku tak ingat.  aadoiii...  Lepas breakfast, aku bersiap2 mandi dan terus kemas bag.

Jam 9 tu aku dh bgtau nadia kami nak gerak.  Kami menumpang baju kotor dan petai kat kete adan.  Ringan sikit beban basikal.. eh tak juga, sebab aku bawa 3 liter air, bersama dgn air teh cincau cawan besar tersangkut kat handle basikal.  Apapun, basikal aku sebenarnya mmg ringan dari awal.. hehe

Kami mulakan kayuhan jam 9.30pg menuju ke Tras, Tranum dan seterusnya ke simpang GAP- Bukit Fraser.  Ramalan cuaca pagi tu mengatakan ribut di 10 buah negeri.  Tp tgkkan cuaca pagi tu mcm blh tahan panas.

Kami sampai di Simpang GAP dalam jam 1.40ptg.  Mmg lambat kan.  Aku pun byk kali berhenti.  Berhenti utk makan ye juga.  Oh ye, dari Raub ke Simpang Gap dlm 35KM.  So anggaran dlm 4 jam kayuhan.  Seblm ni, kami gerak jam 8.00pg dan sampai di simpang GAP jam 12.00t/h.  So betul la, kami mengambil masa 4 jam kayuhan utk sampai ke GAP.  Takde maknanya aku nak panjat ke Bukti Fraser yg berbaki 8km dr simpang GAP.  Last time pun aku menolak basikal dgn ariq.  3 jam kami menolak dr sampang Gap ke BF.  Aje giler.

Tiada yg berniaga disitu hari tu.  Ada geng folding sedang lepak melepas lelah.  Rasanya mereka akan BF kejap lagi.  Kami benti tak lama, meneruskan kayuhan ke Kuala Kubu Bharu sgt syok sebab kami tak perlu kayuh sepanjang 35KM kerana menurun bukit.  Sampai di KKB jam 3.30ptg.  Tadi berhenti seminit dua di Sg Chilling.  Ramai nya umat mandi sungai hari ni.  Masa kami sampai situ pun ada yg masih mencari parking dan baru tiba.

Di KKB, kami cadang nak makan kat Pak Samat Cendol yg didepan masjid, tp ya rabbi, ramai nya pengunjung kat situ, yg beratur dah amik makan tp tak de tpt duduk pun ada.  Aku xlarat dah nak ngayuh cari tpt lain.  Lapar pun lapar ni.  Teringin kan cendol/ ABC.  Aku terus tolak basikal ke bas stop berhampiran.  Pogie cuba kayuh ke depan kot2 ada kedai makan lain.  Tapi setahu aku mmg tak ada melainkan kena naik ke pekan KKB.  Itu mmg aku tak nak la.  Aku malas nak patah balik naik panjat bukit ke sana.  Lepak situ, aku duduk senyap.  Pogie pergi belikan ABC utk aku.  Sengeh lebar jap.  Masih ramai lagi org di dalam kedai.

Tak lama pogie hilang semula.  Aku tgk tiba2 dia bawa dulang dan dua buah mangkuk.  laaa haaaii, dia buat special delivery.  Laksa dan mee kari beli dari kedai tu.  hahahahaha .. nanti kami pulang kan dulang dan mangkuk ye kak.  Aman damai kami duduk di bas stop sambil menjamu selera.

Rasa sangat nikmat dapat makan mee kari kat bus stop ni.  Bismillah, Alhamdulillah.  Syukur.

Aku google jadual perjalanan KTM dari KKB.  Jam 4.05 mmg tak sempat, so next tren pukul 5.20.  Yang ini sgt2 sempat.  Dari Bus Stop ke KTM KKB hanya 1.8km sahaja.  Memang dekat sgt dah tu.

Kami berkayuh ke KTM jam 4 lebih.  Nak bayar RM2 utk basikal rupanya tak de bayaran dah utk basikal.  Basikal percuma.  Sejak bila? Katanya bbrp bulan lepas.  Alhamdulillah.

Aku amik kesempatan utk rehat di surau KTM.  KTM KKB ni kelihatan tak terjaga.  Pegawai kaunter tu sorg je yg kelihatan.  Premis kedai pun tak buka, ada sampah bersepah.  KTM ni tersorok, dikelilingi pokok2, kera yg memunggah sampah dan buat sepah.  Pogie tanyakan kalau boleh utk buka kipas, sebab mmg berkuap kat tempat menunggu, tp pegawai kaunter tu kata, xblh sebab nanti semua trip - short circuit.  Adeh... nasib baik suraunya ada kipas.  Tapi aku tak baring lama sebab tak selesa.  Last2 aku baring di kerusi di tempat menunggu - ianya agak tersorok juga lah.  Polis peronda ada dtg buat rondaan.  KTM tiba dari arah Pelabuhan Klang, menuju ke Tg Malim.  Kelihatan budak2 asrama 6-7 org menanti untuk di ambil penjaga.  Selain tu, tak de org lain.

5.20ptg seperti dijadualkan, tibalah KTM dr Tg. Malim.  KTM kosong, kami duduk di gerabak paling hujung (ekor) supaya tidak mengganggu penumpang lain.

Komuter ni hanya sampai di Sg. Buloh saja.  Kami kena naik MRT Sg. Buloh ke Kwasa Sentral (stesen akhir) dan menunggu MRT ke arah Kajang pula utk berhenti di Pasar Seni.

Syukur bila tau MRT Sg Buloh ni dah buka.  Kalau tidak, mcm sebelum ni kami kena berkayuh ke kwasa Sentral utk menaiki MRT arah kajang dari sana.  Aku mmg dah nak kayuh dah.  Awan dah gelap benar.

Dalam tren hujan lebat. Ada lebih kurang 9 stesen kot utk sampai ke pasar seni.  Alhamdulillah, kami tiba di Pasar Seni jam 7.30 lebih kurang.

Pogie tanggalkan bag dari basikal dan berkayuh ke Rumah Pena utk ambil kereta sementara aku menjaga bag.  Bukan apa, cari grab, tak de grab time tu.. maybe sebab hujan dan pemandu khuatir jalan jem tu yg pogie decide utk kayuh je dgn basikal ke Pena.  20 Minit kemudian pogi sampai dengan kereta.

Alhamdulillah.  Syukur, selesai sudah misi kami berkayuh ke Raub pergi dan balik dengan selamat.

Insha Allah, next time maybe nak ke Teluk Intan pula.. mungkin laaaa... hahahahahaha

Tiada ulasan:

Disember 2022

Assalamualaikum...  Alhamdulillah... kita sudah berada di penghujung tahun 2022. Pastinya ramai dikalangan kita yang dah lama merancang berc...