Sabtu, Oktober 15, 2022

Tewas Dengan Perasaan

3 minggu sudah mak bersemadi di alam sana.  Apa khabar mak kat sana? Semoga Allah makbulkan doa2 anak2 mak, semoga mak lapang di sana, dijauhkan azab kubur dan sejuk dengan doa2 kami.

Hari ni aku kalah dengan air mata.  Tak tau nape air mata ni xnak berhenti mengalir.  Imbas semula gambar2 mak bersama kami, buat hati ni merundum dengan kesedihan, rindu yg tak berpalang.  Rindu... kenangan sangat.... Rujuk semula WA takziah dari rakan2 office yg baik2 belaka, imbas semula WA2 kami adik beradik, Allahu... kuatkan hati kami, Ya Allah...

Malam tadi aku up gambar kami di IG. Tak lama kemudian tu Aman (anak buah aku - anak angah) call aku, payah aku nak angkat sebab aku tengah tersedu.  Aku jawab juga call aman.. rindu pada nenek? aman sertai aku, tersedu di hujung talian.  Kami redha, tp kenangan dgn mak sgt kuat.

Mak pergi hari sabtu di waktu maghrib.  Adik bgtau masa hari jumaat tu, mak masih boleh bersembang.  Tapi dalam masa sama, mak ada sebut benda2 yg pelik...  mak sebut - limau kasturi, roti canai - rupanya mak teringatkan abah yang suka makan roti canai.

Adik bgtau juga, mak dah maafkan semua orang.  Subhanallah...

Masa mak masih sedar hari sabtu tu, mak tanya aku, hari ni hari apa.. aku jawab, hari ni hari sabtu, dah lepas zohor.  Mak diam... tak tau apa mak fikirkan... 

Aku tgk mak sedang menahan sakit, sakit yg amat pada aku.  Ubat tahan sakit x mampu dah nak bantu mak.  Sekejap2 mak genggam tangan kami.  Kami bersilih berada di sisi mak, pegang tangan mak, bisikkan mak ayat2 suci dan kalimah syahadah. Bacaan yaasin xlekang dibaca agar Allah meredhai mak dan semoga jauh dari anasir jahat.  Mak sedang nazak.  

La ilaha illallah... berulang2 kali berulang2 kali di telinga mak.

Kali ke berapa aku disisi telinga kanan mak aku, nor pula di sisi kiri mak, aku bisikkan pada mak, mak, mengucap... La ilaha illallah.. Allahuakhbar... La ilaha illallah... waktu tu mak sedang dgn oxigen mask nya.. kali ke berapa aku ulang syahadah, terdengar mak mengucap syahadah dengan sangat sempurna... Allahuakhbar... Subhanallah.. kerana apa, pada waktu itu mak dah tak larat pun utk menyebut satu perkataan dengan sempurna, namun mak dpt mengucap syahadah dengan sebaiknya.

Langsung aku tak dpt menahan sebak kerana seolah benar2 mak hendak pergi meninggalkan kami.  Allahuakhbar... aku teresak dihujung katil, teh dtg peluk aku, aku terus bgtau mak dah mengucap syahadah... Allahuakhbar... Betullah ianya petanda mak akan pergi... 

Petang tu, tinggal aku dgn teh.  Yang lain balik ke rumah utk bersalin baju, berehat, solat.  Abang balik klang kejap. Adik rehat utk hari minggu tu, giliran aku dgn nor.  Adik pun dah 5 hari jaga mak, biar kami pula jaga mak.  Nor ditemani ariq balik ke rumah kajang, sambil amik kunci homestay yg ditempah berdekatan dgn hospital bagi memudahkan pergerakan kami.  Angah dari sabah pun blh duduk situ je  nanti.  

Mak dipindahkan ke tempat katil asalnya no 20, Wad 5C, HUKM.  Asalnya mak kat situ, tp kemudian dipindahkan dekat dgn meja nurse katil 16 utk memudahkan doktor memantau mak.  Dan kini mak dipindahkan kembali ke tpt katil asalnya.

Keliling katil mak xde patient.  Katil depan mak, kiri mak kosong. Hanya mak. Sunyi situ.  

Keadaan mak masa tu kelihatan tenang, tak mcm tadi, mengerang sakit.  Aku amik kesempatan utk bersihkan mak.  Aku minta tolong misi ajarkan aku tukar pampers mak.  Selesai tukar pampers, aku lap muka mak, mata mak, tangan mak, qiam kan mak.  Mak nampak lebih tenang - bersih. Dah tak dgr bunyi mengerang dari mak.

Waktu maghrib.  Teh melurut2 kaki mak.  Aku dah selesa tgk mak selesa.  Oxigen mask ditangan aku, cuba ku tala kat mak, mak tenang.  Tak macam tadi, mak menepis2, bgtau tak selesa.  

Aku minta teh pergi solat maghrib dulu, aku blh tgkkan mak.  Teh di hujung kaki mak, lepas tu bergerak ke surau utk solat.

Aku ambil peluang utk bacakan yaasin utk mak.  Bersederhana.  Sesekali aku menegur mak, biar aku tahu mak tak menjawab.  Aku perhatikan dada mak tak berombak, aku perhatikan halkum mak bergerak perlahan.  Meneruskan bacaan dan sesekali berpaling kepada mak, tak lama aku seperti perasan seolah ada yg menyelak birai katil mak, tp bila berpaling, tak kelihatan siapapun.  Kot ada mada yg nak menegur bacaan aku, tajwid aku.  Bila ditoleh takde sesiapa sebab katil keliliing mak mmg kosong.  Aku dgr mak berkeruh, tp aku tak berpaling.  Aku anggarkan perut mak yg berbunyi.  Aku habis kan bacaan. 

Selesai yaasin, aku perhatikan mak.  Nape mak nampak kosong...? mak.. mak.. mak... eh, betul ke ni? aku terus berlari menuju ke meja nurse, minta check kan mak.  Nurse dtg dgn doktor, menutup tirai katil sekeliling mak.  Aku call teh, dua kali baru teh jawab.  Aku hanya sebut - mak... tak lama teh sampai, terus dtg kat aku pegang lengan aku, aku xberani ckp lebih takut aku silap.  Tak lama doktor keluar... "kam sahkan, tiada denyutan nadi dan tiada denyutan jantung... " Allahuakhbar.. aku terus peluk teh.  Innalillahi wa innailaihirojiun... Allahuakhbar... mak dah takde...

Aku terus call abah, 2 kali abah tak angkat, aku call pogie, pogie loudspeaker, aku tau mereka dlm kereta otw ke hospital, pogie tanya aku kenapa, aku cakap, mak dah takde, aku dgr abah melaung Allahuakhbar... kami teresak... aku call adik, call abg.... bgtau dlm WA group mak dah takde.  Angah dlm flight.

pogie kata diorg dah otw, nak sampai.  Aku WA bos bgtau mak dah takde.  Bos bg salam takziah dan minta bersabar.  Aku WA dlm group netball dan satu group yg lain.  Aku tak bgtau ramai.  Biarlah.. 

Tak lama abah, pogie dan hafiz (adik nor) sampai.  Tak lama lepas tu, nor dgn ariq sampai.  Meratap pilu nor tak sempat jumpa mak... Allahuakhbar... Menangis nor, bgtau tak sempat minta maaf dgn mak.  Kami bgtau, mak dah maafkan semua org.  Kami berpelukan.  Allahuakhbar.

Terima kasih Allah, permudahkan urusan mak.

Tak lama yani dtg dgn suami nya. Ramai kawan2 netball aku tak tau mak sakit.  Aku bergegas ke hospital dpd game Kementerian pun hanya bbrp org je yg tahu.

Tak lama pyka dtg, jumpa aku di forensik.

Aku naik van jenazah dgn pyka, meneman mak blk ke surau rumah teh di Kajang. Jam 11.30 selamat sampai di surau.  Sunyi.  

Aku bawa pyka ke rumah teh utk mandi. Aku pinjam jubah nor.  Lepas tu bergegas ke surau.  Pyka balik jam 12 lebih.  Terima kasih teman akak pyka.  

Abah, abg, teh, aku, nor, tido di surau.  Adik, busu, atirah(anak buah) tido di rumah.  Angah dr sabah sampai jam 12 lebih dgn aman dan yana.  Aman pun tido di surau.  

Malam tu hujan selebat2nya sehingga aku rasa takut.  Tak tau kenapa rasa takut sedangkan aku lah makhluk yg paling suka dgn hujan.  Tapi kali ni lain... tak tau kenapa.  Hujan sehingga subuh.

Subuh tu kami solat di masjid.  Semakin ramai saudara mara yg dtg.  Jam 10pg kami mandikan jenazah mak - aku, nor, adik, athirah, aunty mimi, abg, kak linda, busu.  Ambil masa juga utk mandikan jenazah mak, sebab byk plaster kat badan mak kami kena buka.  Alhamdulillah semua selamat.  

Jam 11pg mak selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sg Kantan.  Bersemadi lah mak disana, damai la mak dgn doa2 kiriman anak2 mak, suami mak dan cucu2 mak.  Allahuakhbar... 

Sayang mak... semoga Allah ampunkan dosa2 mak. lapangkan kubur mak, dijauhkan dari azab siksa kubur... Ameen ya rabbal alameen...

Semasa hayatnya, aku duduk sebelah mak, suapkan mak makan, mandikan mak, siapkan mak, bantu mak ambil wuduk, pakaikan mak telekung, pakaikan mak stokin.  Waktu tu kami hanya sembang pasal mak.  mak cepat je minta utk amikkan wuduk bila dah masuk waktu.  

Allahuakhbar... rindu... 

Tiada ulasan:

Disember 2022

Assalamualaikum...  Alhamdulillah... kita sudah berada di penghujung tahun 2022. Pastinya ramai dikalangan kita yang dah lama merancang berc...